Oszuści nie ustają w poszukiwaniu swoich ofiar. W ostatnich dniach w Lesznie doszło do kolejnych dwóch oszustw związanych z utratą dużych kwot pieniędzy. Przestępcy podszyli się pod pracowników banku, a pokrzywdzone straciły łącznie ponad 100 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że sprawcy wymyślają coraz to nowsze metody działania, chcąc wyłudzić od nas pieniądze. Dlatego apelujemy! Każdy kto dzwoni i prosi o pieniądze lub dostęp do naszego konta bankowego to oszust! Bądźmy rozważni i ostrożni!

Policjanci z Leszna cały czas otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustw na tzw. „legendę”. Sprawcy nie ustają w poszukiwaniu swoich ofiar przedstawiając im coraz to nowsze historie. Tylko w ostatnich kilku dniach, dwie mieszkanki regionu leszczyńskiego straciły swoje oszczędności życia, kiedy zadzwonili do nich oszuści podając się za pracowników banków. Wyłudzili od nich łącznie ponad 100 tysięcy złotych.

Sprawcy podając się za pracowników banków, poinformowali rozmówczynie, że pieniądze, które mają zgromadzone na rachunkach bankowych są zagrożone. Oszuści zapewniali, że powinny je przekazać na konto rezerwowe – tymczasowe, gdzie będą bezpieczne do wyjaśnienia sprawy.

Kobiety zostały nakłonione do zainstalowania na swoich komputerach aplikacji do zdalnego kierowania pulpitem. W efekcie tego 31 i 61 latka straciły ponad 100 tysięcy złotych.

Należy nadmienić, że wiarygodności oszustom dodają numery telefonów identyfikowane nazwami banków. Oszuści wykorzystują podstępne metody do ich przechwycenia, stąd przekonanie w klientach banków, że rzeczywiście dzwoni do nich pracownik placówki.

Policjanci ostrzegają również osoby sprzedające na portalach internetowych typu olx.pl, Vinted.pl, itp. Uwaga na oszustów wysyłających poprzez aplikację WhatsApp linki do fałszywy stron w celu otrzymania płatności. Mechanizm działania w tym przypadku jest następujący. Sprawca oszustwa podający się za potencjalnego kupującego za pomocą komunikatora WhatsApp nawiązuje kontakt z osobą sprzedającą. Kupiec zapewnia sprzedawcę, że już dokonał zapłaty i wysyła mu link do strony „pozwalającej na finalizację transakcji” i otrzymanie płatności. Tymczasem to spreparowana witryna (np. OLX-a, VINTED), gdzie następnie „w celu otrzymania pieniędzy za wystawiony przedmiot z ogłoszenia” w panelu (fałszywym – udającym np. operatora transakcyjnego Payu) sprzedawca ma podać m.in. dane karty lub login i hasło dostępowe do bankowości internetowej swojego rachunku. Pod żadnym pozorem nie należy tego robić!

Przestępcy podają się za lekarzy, pracowników administracji, wnuczków, uzdrowicieli, a nawet policjantów! Apelujemy, żeby nie wpuszczać do domu nieznajomych osób, nie przekazywać obcym pieniędzy, nie instalować żadnych aplikacji do zdalnego kierowania pulpitem, nie udostępniać swoich danych, a przede wszystkim WERYFIKOWAC INFORMACJE, KTÓRE SĄ NAM PRZEKAZYWANE.

Ostrzegamy!

Każdy kto dzwoni i prosi o przekazanie obcej osobie pieniędzy lub przelanie ich na „bezpieczne” konto TO OSZUST!

Wystarczy, że każdy z nas zadzwoni do osoby starszej, członka swojej rodziny i ostrzeże ją przed sposobem działania oszustów. Niech każdy senior powie o tym swojej sąsiadce lub sąsiadowi. W ten sposób błyskawicznie możemy przyczynić się do zwiększenia świadomości osób starszych o istniejącym zagrożeniu. Wiedząc jak działają przestępcy seniorzy nie dadzą się oszukać!

Pamiętajmy! W przypadku otrzymania telefonu z prośbą o przekazanie pieniędzy od osoby podającej się za policjanta możemy być pewni – rozmawiamy z oszustem! W takiej sytuacji należy jak najszybciej się rozłączyć i skontaktować z Policją pod numerem 997. Jeden telefon wystarczy, by uchronić się przed utratą oszczędności całego swojego życia.