Czy instalację LPG można zamontować w każdym samochodzie?

Decyzja o montażu instalacji LPG w aucie często jest podyktowana względami finansowymi. Istotny może być też czynnik ekologiczny: auta na gaz emitują mniej gazów cieplarnianych. Czy każdy kierowca może doświadczyć tych korzyści? Dowiedz się, kiedy instalacja LPG nie będzie problemem.

Co decyduje o możliwości montażu instalacji LPG?

Instalacje LPG to dynamicznie rozwijający się rynek. Konstruktorzy wciąż opracowują nowe technologie, dzięki którym montaż takiego rozwiązania jest możliwy w praktycznie każdym samochodzie. Nie zawsze tak było. Jeszcze kilka lat temu wiele samochodów źle znosiło zmianę sposobu zasilania. Dlaczego? Wynika to z właściwości gazu. Podczas spalania LPG uzyskuje wyższą temperaturę niż benzyna. Było to więc spore wyzwanie dla wytrzymałości głowicy oraz gniazd zaworowych.

Jak jest teraz? Nowe samochody projektuje się w ten sposób, aby dobrze reagowały na różne rodzaje paliwa. Same instalacje gazowe to z kolei nowoczesne systemy, dzięki którym systematycznie znikają kolejne bariery dla montażu instalacji (było tak choćby z bezpośrednim wtryskiem paliwa).

Czy do wszystkich silników benzynowych można założyć gaz?

Odpowiedź na powyższe pytanie zadowoli właścicieli benzyniaków, którzy chcą przejść na zasilanie gazowe. Okazuje się bowiem, że taka instalacja może zostać założona w silnikach z wtryskiem pośrednim oraz bezpośrednim. Dawniej nie było to takie proste. Dlaczego? Wynikało to ze specyfiki rynku motoryzacyjnego: po ulicach poruszało się stosunkowo niewiele aut z tym rodzajem wtrysku. Dostępne rozwiązania były więc nieekonomiczne, a często także średniej jakości.

Z czasem wtrysk bezpośredni stał się niezwykle popularny, dlatego konstruktorzy musieli nadążyć za nowym trendem. Jak to wygląda w praktyce? Systemy do wtrysku bezpośredniego są dopasowywane do kodu, typu i mocy silnika. Warto wiedzieć, że instalację LPG można zamontować nawet w dużych silnikach: problemem może być jedynie kwestia opłacalności przedsięwzięcia (z reguły jest to kosztowne).

Czy do diesla można założyć gaz?

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także zasilanie gazowe w dieslu. Czy jest to możliwe do wykonania? Tak, a przy okazji przynosi wiele korzyści. Są to m.in.:

  • obniżenie kosztów paliwa (LPG jest tańsze od oleju napędowego),
  • wyższa trwałość filtrów DPF i SCR (lepsze wypalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, przez co mniej niespalonego paliwa trafia do układu wydechowego),
  • wzrost mocy i momentu obrotowego silnika (wzrost mocy może wynieść nawet 25 proc.),
  • większy zasięg (dzięki dodatkowemu zbiornikowi paliwa, pokonasz dłuższy dystans).

W przypadku instalacji LPG w autach z silnikiem diesla zasada działania wygląda nieco inaczej niż w samochodach benzynowych. Gaz nie zastępuje oleju napędowego: niewielka ilość LPG jest dodawana do układu dolotowego silnika, powodując skuteczniejsze wypalanie powstałej mieszanki.

Zadbaj o fachowy montaż instalacji LPG

Przeszkodą do montażu LPG może być kiepski stan techniczny auta. Jeśli jednak Twój samochód jest zadbany i sprawny, możesz bez przeszkód udać się do profesjonalnego warsztatu LPG. Gdzie go znajdziesz? STAG to lider rynku instalacji gazowych w Polsce. Zalety producenta to wysokiej jakości komponenty (wyprodukowane w Polsce), rozwinięta sieć serwisowa, profesjonalna obsługa oraz ochrona gwarancyjna. Bez względu na to, czy chcesz przekształcić diesel na LPG, czy jest to samochód benzynowy, możesz tu liczyć na fachową pomoc oraz dobór najlepszego rozwiązania.