Mieszkańcy wolą dwa tunele w Zaborowie, miasto zbiera opinie

2 min czytania
Mieszkańcy wolą dwa tunele w Zaborowie, miasto zbiera opinie

Podczas konsultacji w Lesznie rozmowy o tunelach pod torami skupiły mieszkańców Zaborowa i władze na dwóch wariantach rozwiązań komunikacyjnych. Spotkanie w Szkole Podstawowej nr 4 pokazało, że większość opowiada się za dwoma przepustami, które mają rozłożyć ruch. Miasto zapowiada starania o dofinansowanie i analizuje koszty oraz zagrożenia techniczne.

  • Konsultacje w Szkole Podstawowej nr 4
  • Opinie mieszkańców Leszna
  • Koszty, zagrożenia i harmonogram

Konsultacje w Szkole Podstawowej nr 4

Podczas spotkania w Szkole Podstawowej nr 4 przedstawiono dwa rozważane warianty: jeden tunel w ciągu ulicy Okrężnej lub dwa tunele — przy Okrężnej i Henrykowskiej. Większość uczestników wypowiedziała się za wariantem dwutorowym, tak aby lepiej rozłożyć ruch po Zaborowie. Tunele miałyby służyć kierowcom, pieszym oraz rowerzystom, z ciągami pieszo-rowerowymi zaprojektowanymi tak, by mogły je pokonać osoby z niepełnosprawnościami.

“Nie zapadła jeszcze żadna decyzja w sprawie budowy tuneli”
Grzegorz Rusiecki

“Staramy się znaleźć najlepsze rozwiązanie, które skomunikuje Zaborowo z pozostałą częścią miasta”
Grzegorz Rusiecki

Opinie mieszkańców Leszna

Z dyskusji wynikało, że mieszkańcy wolą dwa przejazdy pod torami zamiast jednego — chodzi o równomierne rozłożenie ruchu i lepszy dostęp do różnych części osiedla. Miasto zapowiada zachowanie przejazdu na ulicy Dożynkowej, mimo rezygnacji z jej przekształcenia w tunel, a w ciągu ulicy 1 Maja po wybudowaniu nowych przepustów ruch samochodowy ma zostać zamknięty; władze deklarują jednak chęć utrzymania dostępu dla pieszych i rowerzystów.

Koszty, zagrożenia i harmonogram

Tunel pod 1 Maja został wycofany z planów m.in. ze względu na ryzyko dla największego ujęcia wody pitnej obsługującego miasto oraz istniejącej infrastruktury Wodociągów Leszczyńskich, konieczność zamknięcia ulic takich jak Leśna łączących strefę przemysłową oraz wysokie koszty — szacunkowo 130 mln zł. Budowa pojedynczego tunelu w pozostałych lokalizacjach oceniana jest na około 40 mln zł. Kolej deklaruje możliwość pokrycia do 50% kosztów inwestycji, a miasto planuje złożyć wniosek o wsparcie — termin składania wniosków przewidziano do 5 lutego 2026. Jeśli uda się pozyskać dofinansowanie, realny termin uruchomienia przejazdów pod torami to nie wcześniej niż 2030. Ankieta dotycząca rozwiązań jest dostępna elektronicznie do 7 listopada, a także w wersji papierowej w Urzędzie Miasta Leszna.

na podstawie: Urząd Miasta Leszna.

Autor: krystian