Leszczyńscy policjanci zajmujący się zwalczaniem przestępczości gospodarczej prowadzą sprawę oszustwa metodą na tzw. „BLIK”. Policja publikuje wizerunek mężczyzny, który wypłacił z bankomatów pieniądze pochodzące z przestępstwa. Wszystkie osoby, które rozpoznają osobę ze zdjęć proszone są o kontakt z Policją.

Do zdarzenia doszło 19 maja br. w Lesznie. Dwie kobiety, mieszkanki Polski, poinformowały, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym ich koleżanki, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy, na odbiór paczki, przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszające do utraty łącznie blisko 2 tysięcy złotych.

Pieniądze zostały podjęte z bankomatów jednego z leszczyńskich banków. Monitoringi zarejestrowały wizerunek mężczyzny dokonującego wypłaty gotówki.

Wszystkie osoby, które rozpoznają mężczyznę ze zdjęć proszone są o kontakt z leszczyńskimi policjantami z Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą pod numerem sekretariatu 47 77 31 320 w godz. 7.30 – 15.00 lub całodobowo z oficerem dyżurnym KMP w Lesznie pod numerem telefonu 47 77 31 655, mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

. Zapewniamy anonimowość!


Policja przypomina!


Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,

  • przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.

  • #1
  • #2
  • #3
  • #4
  • #5
  • #6